kupp_logo

marie rosenmir

e-post, Nordic Artists Management
Marie Rosenmir har etablerat sig som en mångsidig musiker och en av Sveriges mest lovande unga dirigenter. Hon har en bakgrund som pianist, organist och sångerska med en diplomexamen från Högskolan för Musik och Teater i Göteborg. Marie studerade dirigering vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm för bl a Jorma Panula och Alexander Polischuk. 2004-05 studerade hon vid Operahögskolan i Stockholm. Hon har även deltagit i åtskilliga internationella mästarkurser för lärare som Elisabet Söderström, Thomas Quasthoff, Sarah Walker, Graham Johnson, Alan Gilbert m fl.

Säsongen 2001-02 var hon assisterande dirigent vid Göteborgsoperan och 2005 var hon med och grundade Inversion; en grupp som specialiserat sig på att framföra nyskriven musik. Samma år gjorde hon även sin operadebut med två huvudroller på Folkoperan. 2006 vann Marie Svenska Dirigentpriset vilket ledde till engagemang med flera av Sveriges främsta orkestrar. Hon har bl a dirigerat Kungl. Filharmoniska Orkestern, Stockholm; Stockholm Sinfonietta; SAMI Sinfonietta; NorrlandsOperans Symfoniorkester; KammarensembleN; Nordiska Kammarorkestern; Värmlands Sinfonietta; Norrköpings symfoniorkester; Gävle symfoniorkester; Stockholms Läns Blåsarsymfoniker; Bohuslav Martinú Philharmonic Orchestra, Zlin; Moravian Philharmonic Orchestra, Olomouc och Orchestra of the Age of Enlightenment, London.
Marie har gjort ett flertal inspelningar för radio och tv och tilldelats åtskilliga priser och stipendier. 2006 tilldelades hon Marianne och Sigvard Bernadottes konstnärsstipendium, 1996, 2000 och 2006 Kungliga Musikaliska Akademiens stora stipendier samt Crusellstipendiet 2011.

Marie har en bred repertoar som sträcker sig från barockmusik till nyskriven musik och har dirigerat flertalet uruppföranden. Hon är även specialiserad på opera och vokalmusik, tidstrogna framföranden av wienklassisk och tidig romantisk musik och hon är en aktiv förkämpe för den svenska musiken.

Marie brinner för mötet med publiken och för att finna nya konsertformer. Hennes muntliga presentationer vid konserterna är alltid mycket uppskattade.